Archiwum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

Kontaktul. Mickiewicza 2/4, 87-100 Toruń
tel.: 56 611 22 32
fax: 56 611 22 04
e-mail: archiwum@umk.pl

Podstawa prawna i zadania Archiwum

Archiwum UMK funkcjonuje w oparciu o następujące dokumenty:

  1. Statut Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu pobierz dokument (318 KB)
  2. Regulamin organizacyjny Archiwum UMK pobierz dokument (281 KB)
  3. Przepisy kancelaryjno-archiwalne i rzeczowy jednolity wykaz akt obowiązujące od 1 stycznia 2018 r.

Do podstawowych zadań AUMK należy prowadzenie działalności:

Archiwalnej

  • współpraca z jednostkami i komórkami organizacyjnymi uczelni w zakresie prawidłowego prowadzenia dokumentacji oraz przygotowania jej do przekazania do Archiwum UMK,
  • przejmowanie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej (aktowej) z jednostek i komórek organizacyjnych UMK, a także prowadzenie ich ewidencji,
  • przechowywanie, opracowywanie i udostępnianie przejętej dokumentacji,
  • brakowanie dokumentacji niearchiwalnej.

Naukowo-dydaktycznej

  • historii nauki i szkolnictwa wyższego, ze szczególnym uwzględnieniem historii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika,
  • opracowywanie i redagowanie wydawnictw dotyczących dziejów Uczelni, jego pracowników i absolwentów,
  • archiwistyki i zarządzania dokumentacją,
  • praktyk archiwalnych dla studentów kierunku archiwistyki i zarządzania dokumentacją.

Informacyjno-dokumentacyjnej

  • udzielanie informacji dotyczących Uniwersytetu i zasobu archiwalnego,
  • popularyzacji wiedzy o materiałach archiwalnych znajdujących się w zasobie AUMK poprzez organizowanie wystaw, prezentacji, prelekcji, odczytów,
  • gromadzenie informacji o źródłach do dziejów UMK, pracowników i absolwentów,
  • wywoływanie źródeł m. in. nagrywanie wywiadów i wspomnień pracowników Uniwersytetu.